Mazcaritos d’Uviéu

mazcaritosLOGOMAZCARITOS D’UVIÉU
Mazcaraes d’Antroxu nel Conceyu d’Uviéu. Hai noticia d’ellos dende’l sieglu XVII, foron escaeciendo nel XX  y desapaecieron al ser prohibíos pola dictadura franquista. Les mazcaraes remanecen nos cuadros del pintor asturiano Evaristo Valle (1928) y la tradición oral.
-“Mazcarita, ¿conócesme?” yera la entruga que facíen estos mazcaritos como LA DESTROZONA, un home antroxáu de  bruxa que diba  escorriendo a la xente cola escoba. Ye una mazcarada urbana que ta en procesu de recuperación, tres d’unos 80 años d’ausencia. Esti añu 2017 una comparsa de Paraíso Local Creativo corrió’l’antroxu peles cais del barriu antiguo de la ciudá d’Uviéu.

los Mazcaritos d’Uviéu en Facebook [www.facebook.com/Mazcaritos] y en Youtube [www.youtube.com/channel/UCrHxKKkRZb7hSlcYY3FKBhw]

Mascaradas de Antroxu en el Concejo de Oviedo. Hay noticias de ellos desde el siglo XVII, fueron decayendo en el XX y desaparecieron al ser prohibidos por la dictadura franquista. Las mascaradas aparecen en los cuadros del pintor asturiano Evaristo Valle (1928) y la tradición oral. -«Mascarita, ¿me conoces?” era la pregunta que hacían estos mascaritos como LA DESTROZONA, un hombre disfrazado de  bruja que iba persiguiendo a la gente con la escoba. Es una mascarada urbana que está en proceso de recuperación, tras 80 años de ausencia. Este año 2017 una comparsa de Paraíso Local Creativo corrió el antroxu por las calles del barrio antiguo de la ciudad de Oviedo.

16939526_10158257925235321_4071253858416451339_n

MAZCARITOS D’UVIÉU PERSONAXES

destrozona

LA DESTROZONA

Mazcarita señera del Antroxu d’Uviéu. Ye un home travistíu de bruxa que va escorriendo la xente a escobazos, dando glayíos, provocando con xestos y coples d’escarniu a l’autoridá. Remóntase al sieglu XIX. Torna volando nel XXI y embruxa la ciudá.

Mascarita principal del Antroxu de Oviedo. Es un hombre travestido de bruja que va persiguiendo a la gente a escobazos, dando gritos, provocando con gestos y coplas satíricas a la autoridad. Se remonta al siglo XIX. Retorna volando en el XXI y embruja la ciudad.

LOS ZAPARRASTROS

ZAPARRASTROLos ZAPARRASTROS son mazcaritos de la zona rural del Conceyu. Van antroxaos de sacos con sombreros o capechos, pelleyes, fardeles y cencerros que ximielguen saltando y blincando pa facelos sonar. Pol nome paecen tar asemeyaos a los d’otros pueblos d’Asturies.

Los ZAPARRASTROS son mascaritos de la zona rural del Concejo. Van disfrazados de sacos, con sombreros o caperuzas, pieles, trapos andrajosos y cencerros que hacen sonar dando saltos. Por el nombre parecen similares a los de otros pueblos de Asturias.

LOS SÁBANOS SABANOS

Los SÁBANOS cuerren l’antroxu con sábanes, cobertores o ropa blanco de cama. Lleven un picorniu -gorru de picu forráu de tela, orniáu con tires o flores de trapu- y caretes de pelleyu o cartón. Píntalos baillando la Mazcarada n’Uviéu d’Evaristo Valle en 1928 y falen d’ellos los informantes más vieyos.

Los SÁBANOS corren el antroxu con sábanas, mantas o ropa blanca de cama. Llevan un picorniu – gorro picudo forrado de tela, adornado con tiras o flores de trapo- y caretas de cuero o cartón. Los pinta bailando la Mascarada en Oviedo de Evaristo Valle en 1928 y hablan de ellos los informantes más viejos.

EL GALÁN Y LA MADAMA

MADAMEYGALANAEsta pareya fai una comedia típica de les mazcaraes, aguinaldos y antroxos d’Asturies: La emperexilada MADAMA ye un mozu que va del brazu del GALÁN, moza entraxetada de señoritu con bombín. Les comedies y entremeses del XVII representaben estos personaxes.

Esta pareja hace una comedia típica de las mascaradas, aguinaldos y antroxos de Asturias: La remilgada MADAMA es un mozo que va del brazo del GALÁN, moza trajeada de señorito con bombín. Las comedias y entremeses del XVII representaban estos personajes.

LA ROLLONA COL NEÑU Y EL SOLDÁU

postalesMAZCARITOSfetenLA ROLLONA ye un paisanu antroxáu d’ama de cría que-y da la teta a un NEÑU malcriáu con barba y faldones de cristianar. Cortéxala un SOLDÁU y faen la comedia del Partu de la Rollona. Estos personaxes documéntense nes moxigangues del Corpus del sieglu XVII.

La ROLLONA es un paisano disfrazado de ama de cría que amamanta un NIÑO malcriado con barba y faldones de bautizo. La corteja un SOLDADO y hacen la comedia del Parto de la Rollona. Estos personajes se documentan en mojigangas del Corpus del siglo XVII.

EL ZUAVU

Soldáu vistíu a la turca. Antroxar con uniforme melitar yera vezu nuna ciudá con cuartel y fábrica d’armes. La comparsa de Zuavos documéntase nel Llibru d’Uviéu de Fermín Canella, al decayer los antroxos populares del sieglu XIX

Soldado vestido a la turca. Disfrazarse con uniforme militar era frecuente en una ciudad con cuartel y fábrica de armas. La comparsa de Zuavos se documenta en el Libro de Oviedo de Fermín Canella, al decaer los antroxos populares del siglo XIX.

EL CURA Y EL DIAÑU

El DIAÑU COLORÁU ye un trasgu faciendo trastaes. Apaez na Mazcarada n’Uviéu de Valle. DIAÑOYCURAAnda a tema col CURA empecatáu, que lu esconxura por facer risión d’una falsa beatería. Sabemos d’una muyer qu’antroxaba con bonete y sotana pelos años 50 del sieglu pasáu. Malañu pal pecáu.

El DIABLO COLORAO es un trasgo haciendo trastadas. Aparece en la Mascarada en Oviedo de Valle. Disputa con el CURA pecador, que lo exorciza por burlarse de la falsa beatería. Sabemos de una mujer que se disfrazaba con bonete y sotana por los años 50 del siglo pasado. Mal año para pecar.

LA OSA Y LOS ZÍNGAROS

OSAL’Osu de les mazcaráes d’iviernu tien tradición urbana n’Uviéu. Na ciudá vivió la OSA Petra dando vueltes a la xaula nel Campo San Francisco. Da otra vuelta colos ZÍNGAROS o XITANOS y bailla la danza l’osu atada de la cadena.

El Oso de las mascaradas de invierno tiene en Oviedo tradición urbana. En la ciudad vivió la OSA Petra dando vueltas a la jaula en el Campo San Francisco. Vuelve con los ZÍNGAROS o GITANOS y baila la danza del oso atada de la cadena.

El CIEGU Y LA CIEGACIEGOYCIEGA

Los CIEGOS ven les lletres invisibles de la hestoria de la ciudá, recueyen los cantares d’antroxu en pliegos de cordel y al son de la zanfona canten les Coples del Coque recreando la tradición oral.

Los CIEGOS ven las letras invisibles de la historia de la ciudad, recojen cantares de antroxu en pliegos de cordel y al son de la zanfona cantan las Coplas del Coque recreando la tradición oral.

EL CAPITÁN DE COMPARSA

La Comparsa del Antroxu va al mandu d’un CAPITÁN o MANDÓN, vistíu de blanco y gorru pelleya como GUIRRIU con casaca militar. Ye’l que guía la tropina y arma la danza.

La Comparsa del Antroxu va al mando de un CAPITÁN o MANDÓN, vestido de blanco y gorro de pellejo como GUIRRIU con casaca militar. Es el que guía la tropa y organiza la danza.

Deja un comentario

Este sitio utiliza Akismet para reducir el spam. Conoce cómo se procesan los datos de tus comentarios.